GRIMM

17 & 18 maart op festival Cement! Kijk hier voor meer info (vanaf begin februari).

Ontwikkeld en gefinancierd door Productiehuis Theater Rotterdam en op 26 & 27 oktober gespeeld op Welcome To Our Guesthouse.

op 15 november werd de muziek uit de voorstelling gespeeld in De Ruimte, Amsterdam en op 26 november in een gemengd repertoire bij Galerie AKINCI, Amsterdam ter gelegenheid van het Amsterdam Art Weekend.

Een EP met de songs uit de voorstelling is in de maak! Meer info binnenkort.

Vanuit de sinistere folklore van Grimm ontstaat een wereld van klank en impulsen. De rijmpjes en slachtpartijen uit de sprookjes, die zo diep in ons geworteld zijn, ontketenen beelden en oerkreten uit het onbewuste. Met op de achtergrond: Jung, de gebroeders zelf, raven, oude mannen, het getal 3. Een spel van taal en transformatie in een muzikale voorstelling van Marjolein van der Meer, Raymond Deirkauf en Czeslaw de Wijs.

 

The Juniper Tree / Clever Hans / The Companionship of  the Cat and Mouse / How Some Children Played at Slaughtering / The White Snake / Rapunzel  & Others

 

The basic foundation of the fairy tale derives from the paradox that the miraculous is not miraculous in the fairy tale; rather it is natural, self-evident, a matter of coarse.

 

All this took place a long time ago, most likely some two thousand years ago. There was a rich man who had a beautiful and pious wife, and they loved each other very much. Though they didn’t have any children, they longed to have some. Day and night the wife prayed for a child, but still none came, and everything remained the same. 
 
“My mother, she killed me.
My father he ate me. 
My sister, Marlene, she made sure to see
my bones were gathered secretely, 
bound nicely in silk, as neat as can be, 
and laid beneath the juniper tree.
Tweet, tweet! What a lovely bird I am!”
“Good day, Gretel”
“Good day, Hans.” “Have you brought me anything nice?” 
“Didn’t bring anything. Want something from you.”
Gretel gave Hans a kid goat. 
“Good-bye, Gretel.” 
“Good-bye, Hans.” 
Hans took the goat, tied it’s legs together, and stuck it in the pocket of his coat.

Marjolein van der Meer studeerde woordkunst aan het Antwerpse Conservatorium. Klank, stem en fragmenten van tekst zijn vaak het middelpunt van haar werk, dat zich uitspreidt over de grenzen van toneel naar beeldende kunst en muziek. Vorig jaar startte ze als theatermaker in de labs van Frascati en de Brakke Grond. Samen met Raymond Deirkauf vormt ze de band I, poor romantic.

 

Raymond Deirkauf bouwt speelse, dromerige beats op een claustrofobische en donkere achtergrond. Hij is expert in geluiden en laserlampjes. In het dagelijks leven bouwt hij oldtimer auto’s om tot elektrische bolides bij de onderneming New Electric. Voor deze voorstelling legde hij een archief aan van authentieke geluiden uit de experimentele scene van de jaren ’20, ’70 en ’80.

 

Czeslaw de Wijs is deel van toneelspelersensemble ’t Barre Land. Hij adviseert en werkt samen met verschillende andere gezelschappen zoals de Warme Winkel en de Theatertroep. Na een aanloop van enige jaren begonnen vd Meer en hij samen aan concept en scenografie van deze voorstelling.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s